En oförglömlig resa och upplevelse under några få dagar i mitten av december år 2013.

Vår son Stefan hade bestämt sig för att gifta sig med Analia Jorquera från Neuquen i västra Argentina. Vår son hade träffat Analia då han hade arbetat där.

Några veckor innan fick vi veta att dom skulle gifta sig men inte något bestämt datum. Intyg från Sverige tog tid men till slut löste det sig. Söndagen den 15 december skulle bröllopet vara. Det här kunde vi inte missa trots en jättelång resa. Vi bokade flyg som skulle avgå onsdagen den 9 december så vi skulle vara framme i god tid. Vi uppmärksammade inte riktigt det första bytet i London då vårt plan skulle landa på London city air port och vårt anslutningsflyg skulle avgå från Heathrow. Enligt vår flygbiljett var det fyra timmar mellan flygen och flygbolaget lovade att det var inga problem trots att vi måste vänta på vårt bagage.

Vårt plan kom i väg lite sent och senare blev det då planet inte kunde landa. Vi fick cirkla runt en lång stund pga.tät dimma som hade drivit in. Till slut kom vi ner mer än en timme förset. Vårt bagage kom snabbt och sedan taxi till Heathrow på andra sidan stan. Vår taxi fastnade genast i bilköerna. Det var ju den tiden på dan. Vår taxichaufför frågade om vi hade 100 pund för resan och det hade vi. Vi fastnar i trafiken och taxametern tickade på. Då beloppet översteg 100 pund frågade han om vi hade mer pengar. Lilian sa att det hade vi inte och då styrde han av och tänkte lämna av oss. Nu åker jag hem sa Lilian I hawe more money skrek jag och han fortsatte. Utan att jag visste om att vi hade några. Vi kom fram strax innan vårt flyg skulle avgå. Taxin kostade 130 pund och vi fick övertala taxichauffören att ta en svensk 500:- sedel för resterande belopp.

Vi rusade in och försökte hitta bagage drop för våra väskor Lilian sprang i väg i folkhavet då mängder av flyg hade ställs in pga. dimman . Vi hade en gammal överenskommelse på våra resor att om vi virrade bort oss så skulle vi återvända till den plats vi sågs sist. Jag kom inte ihåg någon plats pga. av all stress. Sprang runt och letade. Försökt få tag på henne med min telefon men inget svar. Då får jag åka själv tänker jag. Jag har ju biljett pass och pengar.Trängde mig före i den långa kön till bage drop och checkade in, där fick jag veta att mitt plan var tre timmar försenat.I genom säkerhets kontroll och sedan väntan på Meet point i fall Lilian hade tagit samma beslut som jag. I sista hand skulle vi ju då träffas i gaten om Lilian hade tagit samma beslut. Efter en lång väntan  försöker jag få tag på någon som kan kolla upp om hon hade checkat in. På väg för att få besked som borde finnas någonstans. Så plötsligt står hon där vid en informations tavla. Vilken lättnad.

Flyget till Madrid  gick bra men vi landade något försent och vårt plan till Buenos Aires hade redan avgått. Kl 01 på natten. En ganska stor grupp som alla hade missat sina anslutningsflyg. Flygbolaget Iberia som hade övertagit ansvaret för oss fick ordna nya flyg och övernattningar och efter en lång väntan kunde dom ordna med nya biljetter åt oss. En buss hämtade oss vid 03 tiden och vi fick sova och frukost på ett fint Hotell.

Vårt nya flyg avgick vid 13-tiden och landade i Buenos Aires vid 01-tiden. Vårt bagage som vi hade varit oroliga för var med.  Fort nu med taxi till bussterminalen för att ev. hitta en buss till Neoquen. Analias förbokade buss åt oss hade ju redan gått. Då vi kom fram och skulle betala 290 pesos som överenskommelsen hade varit hävdade taxichauffören att han hade fått tre tior i stället för tre hundralappar som Lilian hade givit honom. Det var mörkt i bilen och han vägrade släppa av oss om han inte fick 300 till. Han hade stannat på ett ensligt och mörkt ställe och vi var ett lätt offer.

Vi sprang sedan runt i den enorma busstationen och frågade om det fanns någon buss till Neuquen. Busskontoret som vår förverkade biljett hade utställts ifrån var stängt och några bussar skulle inte gå för än på dagen. Nu gav vi upp. Lilian föreslog att vi kunde lägga oss någonstans på busstationen men det kunde inte jag. Ringde Stefan mitt på natten och han kunde föreslå ett hotell i närheten. Då vi kom fram till hotellet var alla rum upptagna. Där stod vi med vårt bagage och taxin hade åkt i väg. Vi blev hänvisade ett hotell i närheten men även det var fullt. Vi fortsatte till nästa även där fullt. I ren desperation frågade jag en "lodis" om det fanns något ställe man kunde få sova. Han visade oss till ett ruffigt pensionat i närheten där vi ringde på. En högtalare i porten skorrade till och vi kunde fråga om det fanns något rum. Det knäppte till i låset och vi kunde stiga in. Lilian steg upp för en lång trappa och en murken gubbe visade henne rummet. Lilian godtog rummet trots att hon hade sett kakelackor och luktade unket. En annan något yngre man kom ut så att vi fick betala med kort. Våra inväxlade pesos hade ju gått till taxiresorna. Då jag lyfte på kudden såg jag en död kakelaka men sa inget till Lilian. Helt genomblöt av svett kunde vi duscha. Jag sov helt utmattad och var orolig. Det här var nog det värsta rum vi hade bott på under alla våra resor. Redan vid sjutiden steg vi upp och fort i väg med taxi till bussterminalen utan frukost. Nu var busskontoret öppet och vi kunde boka en ny biljett. Vårt bagage fick vi lämna inne på kontoret. Vi hade varit orolig över att bussen  kunde vara fullbokad. Efter att allt var klart kunde vi andas ut, äta frukost och ringa Stefan att vi kommer fram omk.kl 04.00 på natten till Neuquen.

Vi fick några timmars väntan och kunde se oss omkring i närheten . Bussen var riktigt bekväm som business class på flyget med mat och dryck. Om 14 timmar skulle vi vara framme i Neuquen. Jag sov oroligt på natten det var ju viktigt att vi inte sov över där vi skulle hoppa av då bussen bara gjorde ett kort uppehåll och sedan fortsatte. Bussmedhjälparen kom och medelade att nu var vi framme. Då vi steg av stod Analia, hennes pappa, Stefan där och mötte oss. Det var en obeskrivlig känsla efter så många oroliga dagar. Nära tre dygn tog resan som vi nog aldrig kommer att glömma.

Bröllopet hölls på söndag och vi fick en hel dag för vår återhämtning.

Efter en dags vila hos den varma familjen hyrde Stefan och Analia bil. Tillsammans åkte vi ut på en liten bröllopsresa upp mot Atlas bergen där vi sov över på ett mysigt hotell i en fantastisk vacker omgivning.

Nästa dag på väg hem fick vi köra en lång omväg då demonstranter hade tänt eld på däck på vägen och stoppat alltrafik. Vi hann äta en sen lunch innan vår buss kom och resan hem gick utan problem.

Mats och Lilian

Bekväm buss

Stefan och Analia

Prinsessan i Neuquen

Mats badar i Lago Alumine

Hela familjen på "Datjan"