Fredagen den 1/5.

Mot USA

Avresedag. Upp tidigt,det mesta är packat och klart. Dyr taxi till flygplatsen där vi får reda på att vårt flyg skall mellanlanda i San Fransisco. Det skulle ju vara perfekt för oss att få stiga av där. Vi försöker att få en ändring av vår biljett men det verkar vara omöjligt. Köper upp dom sista "frangen" i taxfreebutiken innan vi går ombord.

Vi lämnarTahiti kl.8 på morgonen. Planet är fullsatt av Australensare och Nyazelänsare. Ombord får vi dom senaste nyheterna från USA att våldsamma kravaller har utbrutit i LA varför flygledningen i stället valt att gå till San Fransisco.

Vi har som sittgranne fått en golftränare från Nya Zeeland som skall till Härjedalen och träna svenska golfare. Under frukost och lunch har vi en trevlig pratstund. Planet landar vid 18-tiden i San Fransisco. Dom som skall vidare får byta här. Vi hoppar av och går igenom immigrationen utan problem. Växlar till oss lite dollar och letar efter någon turistinformation på flygplatsen. Allt verkar vara stängt. Irrar runt och hittar till slut en tavla med telefonnummer till några hotell. Ringer Days Inn som vi har haft goda erfarenheter av. Bokar rum och en buss kommer och hämtar oss. Hotellet ligger ganska nära och vi får ett gansk dyrt men bra rum för 72 $. På kvällen hämtar vi is från ismaskinen i korridoren och kopplar av med Marini och TV.

Lördagen den 2/5

San Francisco

Lilian trött. Såren på benen ömmar och svider. Efter frukost på hotellet hämtar vi kartor och information i receptionen. Hotellets buss till Flygplatsen och sedan buss in till stan Vi hamnar på fel buss och kommer långt ut förorterna.vi får byta och kommer till slut rätt. Vi hoppar av nära Visitors Center och besöker turistinformationen där.

Vi känner oss lite bortkommna av miljöombytet bland tiggare,gatumuskkanter och mängder av turister från hela världen Lite handfallna står vi där och vad skall vi hitta på. Dom berömda kabelspårvagnarna startar i närheten så vi bestämmer oss för en tur. En skojare i närheten försöker prångla ut spårvagnbiljetter dubbelt så dyrt till turister. Vi klarade oss och hoppar på kabelspårvagnen till Fisher mans Warf. Ett litet äventyr.Stan är verkligen backig. Bromsaren i aktern sliter och drar i stora spakar, gapar och förmanar i trängseln, han vill ha svängrum.

I Fisher mans Warf är det full comers. Mängder av restauranger,butiker,gatumisikanter, muséer och flyktsbåtar åt alla håll och dessutom sjölejon som gnölar och tigger mat. Vi strosar runt och bara njuter. Sent på em. tar vi spårvagnen tillbaka och äter middag i cntrum. Pga. av kravallerna i LA och även här har det ploklamerats utegångsförbud efter kl. 21.00. Vi tar bussen till flygplatsen som är samma buss till vårt hotell enligt vår busschaufför. Men bussen drar i väg långt ut i förorterna och vi blir oroliga i mörkret. Vid en bensinstation hoppar vi av och ringer efter en taxi. Lilian blir sur. Dumt av oss att hoppa av. Bussen kanske kom fram till vårt hotell till slut.

Söndagen den 3/5

Efter frukost bestämmer vi oss för att flytta. Ringer och bokar ett hotellrum i centrum till halva priset. Packar och med rätt buss in till centrum. Vädret är kallt och blåsigt. Vi fryser och huttrar. Söndag förmiddag och så står vi där med allt vårt bagage i en övergiven stad och frenestiskt vinkar på taxi. Ingen bil vill stanna och efter lång väntan går vi in på en öppenbar och ringer. Efter en stund kommer en bil med en slö chaufför som undrar om det är vi som har ringt . Det visar sig att hotellet låg nästa runt hörnet. Rummet kostade 37$ och såg rent och snyggt ut. Vi går sedan ut och upp till Nob Hill med sina lyxhotell och en vacker utsikt över staden. Promenaden går vidare till St.Marys Chatedral i den italienska stadsdelen där vi hittar en underbar liten restaurang där vi njuter av en underbar pasta och får vila våra ben.

Vi fortsätter sedan genom småmysiga stadskvarter till världens krokigaste och brantaste stadsgata Lombard St. På hemvägen tar vi en kaffetår i den italienska stadsdelen med massor av restauranger och barer.Vi tar Grant Aveny som går igenom Chinatown. Massor av turister tränges i mängder av "krima krams" butiker längst gatan. Av en slump stöter vi på den berömda kyrkan Old St. Marys Church där vi stiger in och får se hela församlingen ta nattvarden. Ju närmare centrum vi kommer ser vi många butiker som har blivit plundrade och länsade. På kvällen tar vi en rejäl biffstek nära Union Square och avslutar dagen på en pub nära vårt hotell

Fortfarande utegångsförbud även denna dag.

Måndagen den 4/5

Spårvagn till Fishermans Warf, där vi går runt i affärerna. Vädret är kallt, gått och blåsigt. Det är ganska tomt på människor. Enstaka turister spanar nyfiket bland allt "krams". Vi löser en båt biljett mot Golden gate bron och runt fängelse ön Alcatras. En hop japaner och vi huttrar i blåsten på fördäck då vi närmar oss den enormt stora och vackra bron. På väg tillbaka får vi vinden i ryggen och solen tittar fram då vi rundar fängelseön dit mängder av turister nyfiket vallfärdar. Efter turen värmer vi upp oss med en god soppa på The Old Swiss House, ett av dom många restaurangerna på Pier 39.

På väg hem tar vi backen upp till Telegraph Hill. Lilian blir helt slut, där får vi en fin utsikt över hamnen. Vi fortsätter sedan genom fina kvarter och kommer till slut till den Italienska stadsdelen där vi tar oss en cupupchino på ett mysigt café. Promenaden går vidare till Chinatown och Grant Avenue. En fantastisk gata med mängder av affärer och restauranger. Ett myller av människor över allt. En helt annan stad mitt i stan. Färggranna drakar och demoner smyckar hus och lyktstolpar. Här kan man handla nästan allt. Vi ser här även många som sitter på gatan med skyltar "Homeless and hungry".

Sent på em. kommer vi helt uttröttade hem och stupar i säng. På kvällen går vi ut med hotellreceptionistens varnande ord ringande i öronen att vi måste vara försiktiga och inte vistas ute efter kl.20 så lite som möjligt. Vi och hittar en mysig bar med dixieland band i närheten där vi njuter av en god öl och mysig musik. Sent skyndar vi oss hem med närgångna tiggare med utsträckta pappmuggar. För oss en obehaglig upplevelse

Tisdagen den 5/5

Efter en frukost på stan tar vi en promenad längst Market St. ner till finansdistriktet med sina skyskrapor. Vi tittar in i varuhusen utefter vägen och småhuttrar i kylan. Lite ödsligt och sterilt. Vänder och går upp mot Civic Center med sitt inponerande stadshus. Utefter gatan i närheten av stadshuset ligger utslagna och fattiga nästan över allt. En polis på mc.ser några med spritflaskor, brutalt rycker polisen åt sig flaskorna och kastar dem i gatan. Hatet lyser i deras ögon över polisens handlande. Vi känner oss lite rädda. Kvinnor med sitt bohag i schooping vagnar sitter apatiska i portar och på bänkar i parken. Det är deprimerande att se och uppleva misären på nära håll. Vi skyndar oss till stadshuset där guider visar oss prakten. En konstig känsla att få uppleva hur ett så rikt samhälle har så stora sociala skillnader. Genom fattiga kvarter med mest färgade letar vi oss hem på em. Lite hungriga försöker vi hitta något lämpligt matställe, men inget passar i dom småskumma kvarteren. Lilian blir sur och till slut helt slutkörda i benen hittar vi en restaurang i närheten av vårt hotell. Sista kvällen firar vi på dixiepuben tillsammans med några högljudda svenskar som vi inte låtsades om.

Onsdagen den 6/5

Avresedag. Packar och hyr bil. Spännande att få ge sig i väg. Jag har hyrt en medelstor ny Ford med alla finesser till ett jättebilligt pris. 100 $ för en vecka utan milbegränsning och vi får lämna bilen på flygplatsen i LA. Jättesvårt att hitta en parkeringsplats. Parkerar lite olagligt i närheten av vårt hotell för att lasta in vårt bagage. Då vi kommer med vårt bagage håller en bärgningsbil på att hissa upp bilen. Jag bönar och ber och parkeringsvakten veknar och jag får dom att hissa ner bilen mot att han låtsag skriva ut en bot på mig för honom obegriplig address i Sverige. Vilken pers och varför vår bil? Det stod ju flera bilar parkerade runt om?

Vi köper en karta och letar oss ut mot Golden Gate. Vi åker över till andra sidan där vi tar farväl av staden och beundrar utsikten. Färden fortsätter till överklassförorten Sausalito. Vädret är ostadigt med regnskurar så vi åker runt och ser San Francisko på avstånd.

En härlig känsla av frihet kommer över oss då vi vänder över bron och svänger in på väg A1. (Värdens vackraste kustväg) mot LA. Vi stannar och tar en paus i Golden Gate Park med sina enorma träd och planteringar. Massor med folk och svårt att få en parkerings plats. Hungriga fortsätter vi och hittar en hamburgerrestaurang i södra förorterna

Efter någon mil överaskas vi av den enormt storslagna naturen längst havet. Vägen blir smal och krokig och har många parkeringsplatser där vi kan stanna och beundra vyerna. Fram på em. kommer vi fram till semesterstaden Santa Crus där vi stannar och tar en promenad ut på stadens pir där mängder av sjöfåglar håller till. Havsluftyen är fylld av tång och fisklukt. Sjölejonen gnölar under vår pier och många människor hänger över räckena och fiskar.

Vi fortsätter en bit till och håller ögonen öppna för något billigt övernattningsställe. Sent på em. kommer vi fram till Monterey, en liten fiskarstad berömd från Steinbäcks romaner. Här hittar vi ett litet motel som ser trevligt ut för 60$ natten, Dyrt men vi orkar inte leta efter något billigare. På kvällen går vi ner till pieren som har massor av restauranger med havets alla läkerheter. Vi äter dyrt och gott och trosar runt bland fiskebåtar och krimskrams butiker. Här luktar det nästan som ett norrlänskt fiskeläge under sommaren. Stora trutar står ständigt på vakt och slår omedelbart till vid minst ouppmärksamhet vid matborden. Det påminner mycket om Hirtcookfilmen Fåglarna.

På kvällen köper vi något gott att dricka och snacks till en lugn TV-kväll.

Torsdagen den 7/5

Salinas. och Carmel.

Vi vaknar tidigt och äter frukost i hotellets foajé. Sedan gör vi en utflykt till Steinbäcks hemstad Salinas. Upptäckte efter halva vägen att min videokamera saknas. Med rasande fart åter till hotellet där turligt nog kameran var kvar i receptionen. Salinas var en liten ”bondhåla” några mil västerut mitt bland åkrar och boskapsfarmer. Steinbäcks hem var upprustat med ett vackert café och biblotek med ett särskilt rum för författaren. Efter lunch på en liten bar i stan återvände vi till hotellet. Sedan söderut längst den vackra 17-Mile Drive. Sjölejon och sälar, små ekorrar som oskyggt tiggde mat och massor av fåglar omgav den slingrande bilvägen nära havet mot överklass samhället Carmel. Det var omtumlande med alla vilda djur i en något märklig natur så nära inn på. Vi får stanna många gånger för att se och njuta av naturen.

Carmel var en liten villa stad med mängder av konstgallerier och med en vacker badstrand. Här strosade turister i mängder runt i små exklusiva butiker omgivna av Pinjeträd och konstfulla blomster rabatter. Allt var tillrätta lagt för turister med obegränsade tillgångar. Efter att ha hittat en parkeringsplats sökte vi upp ett postkontor för att ta ut pengar och köpa frimärken. Posten liknade mer en bank dä kunderna får sjunka ner i pösiga fotöljer under sin väntan på tur till kassören som sitter bakom ett pampig skrivbord. Vi fortsatte vår resa igenom nationalparken i närheten och sent på em. hittade vi ett ett billigt motell i utkanten av Monterey . En liten flicka kom och berättade att dom bodde i en liten bil på parkeringen. Nästan overkliga kontraster på hur människor i det här samhället har det efter Carmel besöket. Motellet var skabbigt men fick duga. På kvällen åkte vi ner till Cannery Row för middag på en Tysk bar bland massor av turister. Gatan längst havet kantades av övergivna magasins byggnader som hade inredds till restauranger och turist varuhus. Det luktade fisk. Monterey har varit ett centrum, för valfångare och sardin fiskare under flera decennier.

Fredagen den 8/5

Mot Santa Barbara.

Vägen slingrar sig nära havet genom dom få riktiga skogar. Mest gröna berg och kullar. Det är mycket vackert. Mitt på dagen äter vi lunch på en liten vägkrog .Matstället har massor av flipperspel och enarmade banditer, men maten är god och enkel. Fram på em. kommer vi fram till San Simeon där stora skyltar gör reklam för slottet Hearst Castle. Vi svänger av och hamnar till slut på en jättelik parkeringsplats Löser biljetter i en stor ankomsthall och hoppar med i dom många bussarna som tar oss upp till slottet. Tidnings kungen Hearst var en av världens rikaste under 30-40 talet och placerade en stor del av sin förmögenhet här. En prakt utan like möter oss. Guider ledde varje grupp i sträng ordning. All inredning och smyckning var som om ägaren hade lämnat slottet i går. Konst och skulpturföremål från antiken hade samlats i mängder. Här hade han skapat sitt drömslott som låg högt över landskapet och i mycket vacker omgivning. Nu förvaltar delstaten Kalifornien slottet som besöks av massor av turister året runt.

Sent på em. fortsätter vi väg 46 öster ut. Vi hade bestämt oss för att besöka Sequoia Nationalpark. Vägen slingrar sig brant upp och över Sierra Madre och plötsligt hamnade vi i ett ökenlandskap. Det började skymma och ”Vilda Västern” blev en värklighet. Stora boskapshjordar betade på prärien, och var fanns det någon övernattning i denna glesbygd. Efter oroligt letande hittade vi ett Best Western motell vid vägkorsningen till väg 5 som vi tycker var för dyrt, så vi fortsatte en bit till Kettleman City där vi hoppades hitta ett billigare ställe. Kettleman City var en förgäten håla mitt på prärien. Här fanns inga övernattningsrum och byn bestod endast av barack liknande bostäder med fattiga och övrigt löst folk. Vi vände och tog det dyra hotellet. Trötta och hungriga äter vi middag bland övernattade långtradarchaufförer och långväga resande