Vårt hotell på Honiara

Mats på grav ön

Till mina stora bilder

Solomon Island

Sköterskan tittar två gånger i sin förteckning , skakar på huvudet och går in till läkaren. Då  hon kommer tillbaka undrar hon om vi verkligen skall åka dit. Solomon Island är ju ett av världens mest Malaria smittade område. Vi står på oss och får dom starkaste tabletter som går att få.

Vi landar mitt på natten i hällande regn. Kaos och förvirring i det lilla flygplatsskjulet från Andra Världskriget. 130 passagerare  medföljande madrasser, tv-apparater, cyklar ja allt bråte man kan tänka sig som går att få tag på i Australien .

Några minibussar väntar utanför och vi hoppar in i en av dem i ren panik. Det är trångt i bussen och svetten rinner i strida strömmar då vi skumpar fram på en trasig och smal väg som har stora hål och delvis är översvämmad.

Vad hade vi gett oss in på.?

Solomon Island är ett kungarike med mängder av öar utspridda över ett stort område söder om ekvatorn och  öster om  Nya Guinea. Folket är fattigt och befolkningen lever mest på fiske och jordbruk. Det som lockade oss var en fantastisk undervattensvärld och ” paradisiska Robenson öar”. Under  andra världskriget hade Japanerna  ockuperat öarna för att ha som landfäste till ett anfall mot Australien. Många människoliv offrades i strider för att återta öarna av västmakterna, mängder av flygplan och krigsfartyg gick förlorade från båda sidor. Därför kallas området för Iron Botton.

Huvudstaden Honiaria är en liten" lerhåla" på huvudön Guadalcanal med en vägkorsning där ständigt trafikkaos råder.

På skeppskontoren vid hamnen ser dom förvånat på oss då vi hör oss för om båtavgångar till  öarna. Det verkar som om vi vore dom första västerlänningar som har kommit med en sån befängd ide, så vi bestämmer oss för att ta flyget i stället och bokar en enkel till ön Gizo.

Tidigt lättar vi från flygplatsen i Honiaria inklämda i ett litet Twin Otterplan. Plötsligt skingras molnen och en underbar syn av tropiska regnskogsöar kantade av vita stränder breder ut sig under oss. Vi glömmer för en stund spänningen och bara njuter. Efter några mellanlandningar på upphuggna gräsfält i regnskogen kommer vi till slut fram till ön Gizo som har mängder av krigsvrak och fina korallrev.

Vår första utflykt går till Kennedy Island och är en oförglömlig  upplevelse. Med lunchkorg från hotellet blir vi lämnade helt ensamma med löfte att bli hämtade på em. Vi snorklar och möts av en  underbar korallvärd. Massor av fisk omger oss och plötsligt bara 50 meter utanför stranden  svävar vi i rymden. Ett mörkblått djup stupar nära 500 m. rakt ner i oändligheten. Adrenalinet rusar till i kroppen och hjärtat slår som en stånghammare då jag ser en haj långt där nere i djupet.

Vi får njuta en hel dag helt ensamma med ett enda bekymmer. Tänk om vi inte blir hämtade?

Hotell underhållning på ön Gizo

Bambuorgel på Gizo hotell

En svensk segelbåt har ankrat upp i närheten av vår ö, nyfikna som vi är hyr vi en kanot och knackar på. En ung kvinna tittar fram och bjuder oss ombord och berättar att hon hade sett oss tidigare och gissade att det måste vara Svenskar då dom har flytvästar på sig. Hon berättade att dom hade sålt allt och lämnat Borlänge för 5 år sedan med sina flickor som nu var 10 och 12 år. Hennes man hade åkt hem för att begrava sin far och skulle komma tillbaka dom närmaste dagarna. Anledningen till att dom hade ankrat upp här var att platsen hade ett mycket gott skydd för cykloner, och ön liten brottslighet. Båten var ganska liten och pengar hade dom ont om, så mamman fick byta kläder mot mat. Ägg och kött var det inte tal om, så både mor och barnen såg ganska utmärglade ut av det hårda och påfrestande liv de förde.

Besöket gav oss en tankeställare och botade för evigt mina drömmar om jordenruntseglingar.

Vår båt till ön New Georgia

Till Munda på ön New Georgia.

Fartyget är fruktansvärt nergånget och skitit. Folk ligger och står överallt. Det stinker av urin och avföring från dom igenproppade toaletterna. Resan som skall ta  4-5 timmar tycks aldrig ta slut. Så rasslar det plötsligt till från ankarkättingen och vår båt har ankrat upp. Av medpassagerarna får jag veta att vi är framme i Munda och att båten inte går på natten. Vi hade blivit lovade hämtning här men ingen kanot kommer. Lilian har under tiden blivit sjuk med hög feber och jag blir allt mer orolig för hennes hälsa, så jag kontaktar kaptenen för att få honom att ringa till Agnes Lodge där vi har bokat rum och be dom att komma hit och hämta oss. Han svarar ” no radio!”

Kl 06.00 avgår båten, som tar fyra dygn till Honiara. Hemska tanke. Tänk om vi blir kvar på båten? Det brukar komma någon kanot med varor på morgonen ,försöker en äldre man trösta oss med .

Strax innan vi lättar ankar på morgonen kommer en kanot från ön och några medpassagerare lyckas övertala den unga grabben att köra oss till Agnes lodge i regnet.

Jag kommer för evigt att vara enormt tacksam mot alla dessa snälla människor som ordnade transporten och kom med tröst.

Nästa dag åker vi motorkanot till ett missionssjukhus där Lilian får penicillin.

Dykvattnen utanför Munda anses vara ett av världens tio bästa. Så medan Lilian vilar passar jag på att dyka tillsammans med ett Australiskt par. Det håller nära på att gå illa. Helt berusad av vackra koraller och stora fiskar tappar jag helt kontrollen på djupet. Plötsligt känner jag att min följeslagare klappar på min axel och ivrigt pekar på sin djupmätare, min luft håller fort på att ta slut. Utan min dykkamrat hade hade jag helt salig kunnat stanna i djupet.

En märklig och något makaber gravplats är Skull Island. Ön är mycket liten och här har skalltrofér av dödade fiendestammar samlats i århundraden. Vår guide intygar att så gjorde man för 150 år sedan, "så nu kan vi känna oss lugna". Jag tycker trots försäkringarna att en del ser ovanligt färska ut.

Innan vi lämnar New Georgia passar jag på att tillsammans med en gammal hövding bli guidad i regnskogen. Mängder av växter går att äta och bota sjukdomar med. Han förklarar att all gammal  kunskap, som förvärvats under många generationer håller på att gå förlorad. Dagens ungdom är mest intresserade av att hänga på barer och dricka öl.

Flygplanet vi lämnar Munda med är nästan lika risigt som båten . Sex personer får nödtorftigt plats, en stol sitter löst och inga säkerhetsbälten finns. Vi ber till gud och blir hörsammade.

Nu har vi fått nog av spänning och äventyr. Mina myggbett svullnar upp och varar så vi bokar in oss på en tidigare flight till Brisbane. Men innan vi lämnar landet vill jag göra ett besök till minnesmonumenten över stupade under andra världskriget.

En ruggig taxiresa.

Lilian är kvar på hotellet medan jag ensam på stan får tag på en villig taxi efter sedvanligt prutande. Efter någon mil ligger på vägen en hund och vilar, den blir överraskad och hinner ej undan. Taxichauffören  kör med berott mod över hunden och jag hör ett dödsskrik då bilens hjul krossar djuret. Chauffören ler lite och fortsätter som inget hänt. Ensam med en tokig taxichaufför och jag blir rädd. Utflykten slutade trots allt lyckligt förutom  betalningen vid resans slut, taxichauffören hade "glömt bort" det överenskomna priset. Vi skildes som ovänner och hotelser om att min snara död är i antågande.