Våra resor i Västra Australien

Resan till Kaloorlie

Till Monkey Mia

Geraldon

Trött och seg efter en sömlös natt. Frukost på te och mackor. Vi tar taxi till biluthyrningen som utyraren bjuder på.Då taxin har stuckit upptäcker jag att min videokamera är kvarglömd i bilen. Jag rusar in på kontoret och får tag på en av tjejerna som på telefon får kontakt med taxin och efter omk.10 min. kommer bilen tillbaka med min kamera.

Alla bilar i den storlek vi hade bokat var upptagna så vi får en stor bil för samma pris. Vi njuter av komforten  och lyxen då vi ger oss i väg norrut längst Indiska Oceanen. Färden går genom ett enformigt och halvöken liknande natur.På vissa ställen avbryts enformigheten av enorma boskapsrancher. På em.innan vi  närmar vi oss staden Geraldon  måste vi stanna för att se dom märkligt förvridna träd som växer längs marken. Den ständigt hårda vinden från havet har tvingar träden att växa längs marken

Strax innan staden hittar vi ett bra motell nära stranden där vi stannar. Vi tar en bilrunda till dom enorma sanddynerna längs havet. Det blåser kraftigt och sanden sticker på huden då vi går längs havet. På kvällen får vi en god middag på hotellet som har en underbar solnedgång över havet.

Kalbarri och Shark bay

Upp tidigt vi har en lång väg framför oss. Vid lunchtid svänger vi av mot Kalbarri National Park. 60 mil morr om Perth Mitt uti ödsligheten. Landskapet är platt och täckt av snåriga buskar. Till slut kommer vi fram till en liten semesterort vid havet med vacker sandstrand nära en liten flodmynning med några restauranger enkla hotell och  några butiker till livets nödtorft.  Här äter vi lunch och pustar ut i den olidliga värmen. Nästan inga turister här .

Vi vänder och tar in mot National Parken Kalbarri och får betala en avgift vid entren. En smal lös grusväg leder oss in i parken där vi hela tiden är oroliga över att fastna i sanden. Väl framme vid en liten parkering leder en liten stig till en utsiktsplats där vi får blicka ut över " Naturens Fönster" som stället kallas.

Utsiken tar nästan andan ur oss. Det röda och sterila vyn påminner om en annan planet. En flod ringlar sig i en djup canon under oss. Det är olidligt hett det nästan bränner i huden. Värmen tar hårt på oss och den lilla promenaden från parkeringen är så påfrestande att Lilian är nära få värmeslag. Bilens aircondition är nu guld värd där kan kyla ned oss och nästa allt vårt vattenföråd går åt. Lilian stannar i bilen då vi kommer fram till nästa utsikt, där en liten stig leder till en ny fantastisk utsikt.

Vi börjar få ont om tid. 40 mil till Monkey Mia där vi tänker övernatta och mata Delfiner. Ett hägrande dopp i Kalbarri Bay får vänta. Ställer in farthållaren på 118 Km/tim något över gällande lagliga hastigheten och nästan somnar in.Vägen går spirakt genom det platta och ödsliga landskapet. Bensinen börjar ta slut. Ingen trafik eller bebyggelse längst vägen och allt som vittnar om att liv har existerat här är överkörda Kängurer Vi vet inte var nästa bensinmack ligger. Plösligt dyker en upp och vi kan andas ut,

Vid 18-tiden kommer vi fram. Motellet vi tänkte bo på ser ruffigt ut och är dyrt så vi vänder tillbaka till Denhamn och Shark Bay någon mil innan. Tursamt får vi tag på ett fint rum för halva priset. Lågsäsongen börjar i dag upplyser receptionisten. 60$/natt mot 120$/natt. Vi får en god midag med vin och Tortellini på hotelrestaurangen och sedan en promenad längst den ruffiga strandvägen. Lite av vilda västern karaktär på hus och människor.En bottleshoop var öppen där vi kunde köpa några öl och sedan hem till rummet för TV, dagbok, och kommande dags äventyr.

Shark Bay

Vi var nog dom enda frukostgästerna på Motellet. Tidigt kommer vi i väg mot Monkey Mia. Redan då vi kom fram hade flera turistbussar lämnat av besökare som redan var nere vid sranden. En kvinnlig viltvårdare stod i vattnet styrde och ställde så att alla hade möjlighet att klappa och mata delfinerna ur en hink.

Delfinerna dök upp som på en given signal. Under en lång stund simmade dom stora fiskarna runt benen och "hälsade" på besökarna som stod till knäna i vattnet. Efter att de hade fått mat och och blivit klappade återvände Delfinerna ut mot havet. Den här uppvisningen upprepades flera gånger under dagen. Lilian fick mata och klapp djuren.

Resten av fm. solade och badade på vi på den fina sranden i närheten. Fram i mot lunch blev värmen allt för påfrestande. Vi äter lunch på en restaurang i närheten. På tillbakavägen till Shark Bay svängde vi av till Little Lagoon en liten steril saltsjö med klarblått vatten och en hårt packad strandremsa som man kunde köra bil på. Sedan  åter till vårt hotel i Shrak Bay till tvättstugan för tvätt och strykning. Skönt att bli av med smutstvätten.

Sent på em. tar vi en promenad i närheten längst den ruffiga och blåsiga stranden.Ser en utflyktsbåt med fisketurister återvända med sin fångst. Längst stranden ligger en campingplats med gamla husvagnar där "löst folk" tycks hålla till. På kvällen njuter vi av en öl på vår balkong och ser en vacker solnedgång över havet.

Mot Perth

Enkel frukost. Det är fortfarande mörkt kl.5 på morgonen. Packar och ger oss i väg på vår100 mils färd. Jag kör försiktig i gryningen med take på Kängurur som pötsligt kan hoppa upp på vägen. Vi tar en paus vid Shell Beach utefter vägen där vattnet är så salt att det inte går att bada. Den enort stora stranden består av vassa små snäckor som blandas in i tegelstenar till svala husväggar. Den enforliga vägen är bedövande tråkig. Lilian försöker hålla mig vaken med Vikingarna och Sven Ingvars.

Vid 16-tiden närmar vi oss Perth. Det luktar rök, vi blir lite oriliga. Himlen är nästan röd av dom enorma skogsbränderna som rasar i Perths utkanter. Ständiga varningar på radion om försiktighet med eld har tydligen inte hjälpt. Då vi kommer fram få vi det lite svårt att hitta rum. Vi hittar till slut ett motell inte så långt från centrum för 74$ ink frukost. Dyrt men vi var allt för trötta efter den långa bilfärden för att säga nej. Svårt att hitta biluthyraren för att lämna bilen och änu besvärligare med buss tillbaka.

På kvällen tar vi en promenad in mot centrum och stöter på en Svensk restaurang som har "Svenskt smörgårds bord" Miss Muds hette stället som hade Dalahästar och Carl Larson målningar på väggarna. Sillen och kaffet smakade bäst och sedan helt utröttade hem i mörkret.